February 19, 2011

Di rumah usang ini.....


Pernah suatu ketika dulu
aku bermain di laman rumah usang ini
belajar mengayuh basikal brsama abgku
menyapu dedaun kering yg brguguran
menikmati hembusan bayu yg menepis dipipiku
Pernah suatu ketika dulu
di rumah usang ini
aku belajar mengaji bersama kwn-kwn sekampungku
setiap mlm tanpa jemu
membantu ibu mencari rezeki
buat simpanan di saat memerlukan
Pernah suatu ketika dulu
Isi rumah ini begitu meriah dgn paluan kompang
setiap hujung minggu
diziarahi taulan dari setiap penjuru
oh terlalu byk kenangan itu
Di rumah inilah juga aku dilahirkn
membesar dgn penuh kasih syg
kasih syg yg tak terbalas smpai bila2
oh rindunya aku akan saat itu
Di rumah inilh juga aku belajar
Belajar makna realiti kehidupan
Di rumah ini juga aku terpaksa
merelakan pemergian dua orang insan
yang sgt aku syg
Namun......
Semua itu tinggal csbisan kenangan yg
tersimpan kukuh dlm kotak memoriku
kerna........
rumah usang itu telah roboh dan rebah
betapa pilunya hatiku saat itu
bukan aku saja
malah semua isi rumah yg pernah
menetap disitu.

1 comment: